dinsdag 15 april 2014

Eurovision song contest 2014

Al vanaf dat ik een klein kind was, ben ik gek op muziek. Ieder jaar keek ik uit naar het junior song festival, maar ook naar het eurovision song contest. Nu ben ik niet zo gek meer op junior song festival, maar nog steeds vind ik het geweldig om het eurovision song contest te volgen. Je ziet dan hoe landen zich presenteren door muziek. Soms zijn het vage volksliedjes, maar andere keren zit er ook echt iets leuks bij. Denk maar aan Loreen met 'Euphoria'.







Vanaf 2009 heb ik alles gevolgd van het eurovision song contest. Hier is een overzichtje van de winnaars van afgelopen jaren:
2009 Alexander Rybak uit Noorwegen - Farytales, dit blijft gewoon een liedje om bij weg te dromen.
2010 Lena uit Duitsland - Satelittle; dit nummer staat ook op een wii spell ;)
2011 Ell&Nikki uit Azerbajian - Running scared, zelf vond ik dit een beetje een soft nummer.
2012 Loreen uit Zweden - Euphoria, dit liedje is ook buiten eurovision stuff een ongelooflijke hit geworden.
2013 Emilie the Forest uit Denemarken - Only teardrops, dit nummer is ook zo vaak op de radio gekomen, dat je het moeilijk kon missen.

Als traktatie verzorgt het winnende land altijd de wedstrijd voor het volgende jaar. Afgelopen jaar heeft Denemarken gewonnen, daarom wordt het Eurovision 2014 gehouden in Kopenhagen.



Dit jaar doen er 37 landen mee. Op 6 & 8 mei zijn de halve finales. Dan blijft de helft van deze 37 landen over. De winnaars van de halve finale moeten het op 10 mei tegen elkaar opnemen in de grote finale.

Sinds kort wordt er van tevoren een 'Big Five' opgesteld. Het gastland kiest dan de (volgens hun) 5 beste landen uit die meteen door mogen naar de finale. De Big Five van dit jaar bestaat uit; Frankrijk, Duitsland, Italie, Spanje en VK.

Hier is een overzicht van alle landen die dit jaar meedoen:


Nederland waagt zich ook weer in de strijd. Ieder jaar probeert Nederland weer iets nieuws (van draaiorgel tot indianenstam), maar meestal pakt het niet goed uit, en staat Nederland een beetje voor gek bij het Eurovision song contest.

Gelukkig hebben we vorig jaar wel een serieuze zangeres gestuurd; Anouk. Zelf vond ik dit wel een mooi liedje, maar het was toch net iets té serieus voor het Eurovision song contest. Ik ben niet de enige die dit wel een mooi liedje vond, want Anouk is wel op de 9e plaats geëindigd. Voor Nederland is het erg lang geleden dat we zo hoog waren geëindigd.

Daarom schakelen we dit jaar Ilse de Lange (yey, mijn naamgenootje) en Waylon in voor het Eurovision song contest. Ilse en Waylon noemen zich samen 'Common Linnets'. Dit jaar hoeven we ons niet te schamen voor een vage indianendans of iets dergelijks, maar we kunnen  genieten van een rustig countryliedje. Volgens mij is dit niet hét winnende nummer, maar je weet wat ze zeggen 'Meedoen is belangrijker dan winnen.' En dus niet 'Winnen is belangrijker dan meedoen.' hè, Waylon?

Ilse

Geen opmerkingen:

Een reactie posten