donderdag 24 april 2014

Hang players

Viool, gitaar, piano, deze muziek instrumenten kennen we allemaal wel. Maar wie weet wat een hang is? Hier kan je meer lezen over dit drumstelachtige instrument.


Ik had er nooit van gehoord tot een paar jaar geleden. We waren op vakantie in Frankrijk en we hoorden straatmuzikanten een hang bespelen. Wij (als muziekliefhebbers) werden als magneten naar de melodieuze klanken van de hang getrokken.

Hieronder kan je een filmpje zien van de hangplayers die we hadden gezien.

Later zijn we er achtergekomen dat de man Leonardo Trincabelli heet en de vrouw Maru DiPace. Zoals je aan de namen al hoort komen ze uit Spanje. Leonardo heeft ook een album met rustgevende hangmuziek uitgebracht met de naam Release, dit kan je ook makkelijk op spotify terugvinden.



Ik weet nog goed dat ik het echt een geweldig instrumenten vond. En dat vind ik nog steeds. Zelf vind ik de hangs er uit zien als grote wokpannen, maar wie had gedacht dat er zo'n geweldig geluid kan komen uit een omgekeerde wokpan? De hang is eigenlijk een vrij nieuw instrument, want hij is pas in 2000 uitgevonden. Het bestaat uit 2 stalen bolle platen, en ondanks het staal weegt de hang nog geen 4 kilo. Als je de hang op je schoot legt en er op trommelt komt er een mooi geluid uit, iedere plek van de hang geeft een andere toon. Het is eigenlijk een soort drumstel alleen klinkt dit eleganter.


Een andere bekende youtube hang player is Daniel Waples. Hij is een van de populairste hang players aller tijden, hij geeft officiĆ«le concerten maar hij zou het niet snel verleren om de hang te spelen op straat. Ik ben echt helemaal weg van hangs, het geeft rust maar dan met een soort tropisch tintje.

Ilse

Geen opmerkingen:

Een reactie posten